BAHAN JAMITA
MINGGU, 05
Mei 2013
Minggu Rogate/
Merayakan Ulang Tahun ke- 86 HKI
Ev.: Roma 12:
9-12 (Ep.: Mateus
7: 7-10)
Topik: Bertekun
Di Dalam Doa/
Tongtong Di
Bagasan Tangiang
I. Patujolo
Somal do disagi angka pande bisuk ni Padan Naimbaru bukku Roma on tu dua
bagian; bagian parjolo, bindu 1-11 ima poda na bersifat dogmatis; ai angka
ruhut-ruhut ni haporseaon ni halak Kristen do na ditaringoti di si. Bagian na
paduahon, bindu 12-16 ima poda na bersifat praktis. Sian na dua bagian i naeng
dohonon, songon na nidok ni apostel Jakobus; unang ma holan di teori haporseaon
i, alai naeng ma patar parulan ni halak Kristen hombar tu haporseaon na sintong
i (Jak. 2:14-20). Turpuk jamitantaon masuk tu horong na paduahon, tarlumobi
bindu 12: 9-12 on naeng manogunogu hita asa sintong manghangoluhon holong ni
roha songon hataridaan ni hakristenon na sintong, hombar tu suhatsuhat na
tinotophon ni Tuhan Jesus (Joh. 13:34-35).
I. Hatorangan
Ayat 9;
Marpangansi dihata Indonesia pura-pura. Pandohan i dilapati sian hata
gorik hupokrinesthai na marlapatan main sandiwara, bersikap munafik. Tabo
di sipareon pandohanna hape di bagasan roha ndang songon hata na haruar, manang
adong ditabunihon di bagasan roha. Molo holong na polin ndang adong di si
sitabunihonon, alai bersikap jujur do. Molo main sandiwara holong na manegai
asiasi ni Debata do i (1 Kor. 12:31), jala manggabusi Tondi Parbadia (Ef. 4:30
pat Ul. Ap. 5: 1-11). Holong na polin i boi tubu jala lam tu tangna parjolo di
tonga ni parsaoran ni huria, dungi marsinondangma tu duru ni parsaoaran ni
huria i, isarana marnegara, maratasan dohot marbawahan.
Holong na sejati tontu manghagigihon hajahaton, ndang gabe pasombusombu
hajahaton songon gaya ni malim Eli maradophon angka anakna. Asa ingkon busisaon
do halak naung manghangoluhon holong na sintong i molo masa angka na lipe,
hajahaton dohot angka na hurang di humaliangna. Molo nungnga dipinsang alai
ndang dijangkon sumurut ibana sian i asa
unang gabe menular tu diri sandiri. Angka na denggan do sipareakon ni angka
naung manghangoluhon holong na sejati. Mengabdikan diri pada yang baik,
mamparungkilhonsa sian nasa ateate dohot roha parbagasan.
Ayat 10;
Udut ni ayat 9 do pandohan; ingot hamu ma holong ni roha sama dongan
Kristen. Di tonga ni parsaoarn ni huria, saluhutna ruas ingkon
manghangoluhonsa. Parsaoran ni huria gabe songon parsaoran ni sada keluarga;
adong hajonokon, kehangatan dohot kemesraan. Ido umbahen di huria ta sise
dongan sahaporseaonta dohot pandohan; “amanami/ inanami”, “bapa/ ibu dan
saudara/i”, ndada tuan-tuan manang nyonya.
Diginjang ni, di tonga ni parsaoran i, masijolojoloananan
masipasangapan. Dapot do na masipasangapon molo sumurung rajuman dongan sian
diri niba sandiri. Lapatan ni sumurung, ndada ala na umpistar, umbijak umbahen
sumurung rajuman, alai patuduhon hatotoruk ni roha do i. Angka na martoruk ni
roha do mangarajumi donganna sumurung sian dirina, atik pe ummalo, umbijak
ibana sian donganna (pat. 1 Kor. 12:22-23).
Ayat 11;
Ringgas ni roha di hata Indonesia kerajinan. Tu
saluhut halak Kristen do joujouon, ndada holan tu angka parhalado i huria.
Pandohan ringgas ni roha manang kerajinan, paingothon hita tu pandohan ni
apostel Paulus taringot tu na marsiadu/ berlari na di 1 Korintus 9:24 pat.
Pilp. 3:12-15. Artina, ndang na pauliulihon di parsaoran ni halak Kristen i
molo masa surut ni ringgas ni roha. Molo masa na songon i ma tanda-tanda
kemunduran jala pasti adong na so beres di parsaoran i. Alai songon jolma biasa
halak kristenan i na boi masa do i tutu di pardalanan ni tingki, holan on tutu,
atikpe adong na hurang beres di angka berbagai hal, ingkon tongtong do
haringgashononna laho patureturehon. Adong parniulaan laho paturehon, ndada
gabe patubuhon tu hasuruton ni ringgas ni roha manang menghindar sian parsaoran
i.
Partondi nagirgir (indo; berkobar-kobar) ma hamu, ninna apostel Paulus.
Partondi na berkobar-kobar, molo digombarhon i tu aek ima aek na gurgur.
Lapatanna, halak na penuh semangat do ianggo halak Kristen, ndada mohop satongkin, manang dangoldangol
sisilon. Miak ni semangat na berkobarkobar i ma holong ni roha naung jinalona
sian Debata di bagasan Jesus Kristus. Asa ingkon tangkas situtu halak Kristen
mangarajumi holong ni Debata tu dirina dibagasan/ marhite Jesus Kristus. Asing
sian i, mellep do hakristenon i, mohop-mohop satongkin molo di luar ni i do na
memotivasi.
Ringgas ni roha dohot partondi na berkobar-kobar (girgir) tujuanna laho
mangoloi Tuhan i di bagasan parsaoran nang ngoluna sandiri. Lam tu hehena do
parsaoran ni huria di holong, di hatoguon ni parsaoranna laho manghobasi angka
ulaon na ringkot di Tuhan i, molo sude ruasna partondi na berkobarkobar
(memiliki semangat hidup yang tinggi).
Ayat 12;
Pangkirimon ni halak Kristen manuanhon tu halak Kristen i sandiri las ni
roha, ai nasa bagabaga ni Debata pasti do jala sintong ingkon tulus di
tingkina. Andorang so dapot dope hatutulus ni bagabaga i, halak Kristen ingkon
marbenget ni roha di angka haporsuhon.
Haporsuhon dilapati do sian hata gorik thlipsis,
arti sejatina mandondoni, mambebe. Molope diadopi parungkilon na mandondoni
jiwa ni halak Kristen, manang masa angka pambebeon, sotung gabe dipalua na
hinirimna marhite bagabaga, alai ingkon manongtong benget marningot sipatuluson
ni Debata di tingkina, ima parbue ni na hinirimna. Alani i dua do sipilliton ni
halak Kristen; na parjolo, marbenget ni roha jaloonna ma parbue ni na
hinirimna. Napaduahon, molo ndang manahan di panggosagosaon manang dipambebeon
na masa, luangan ma ibana di na pinarbaga ni Debata.
Asa manahan di haporsuhon na naeng sidaopan, tangiang do pangalapan gogo di angka na porsea. Manongtong
martangiang tu Debata, ai Ibana do nampuna habengeton dohot pangapulon (Rom.
15:5) di angka na manghirim di Ibana. Tangiang do pahehehon ringgas ni roha dohot
tondi na berkobar-kobar di angka na porsea. Songon dia dalanna? Molo naeng
kandas pe semangat hidup ni halak Kristen alani angka pambebeon, diajari Tondi
i do tondinta mangido gogo tu Debata. Alani, ingkon jugul do angka na porsea
martangiang, sebab doa merupakan pintu masuk bagi Roh, dan pintu masuk itu akan
tetap terbuka (pat. Ul. Ap. 1:14, 2:42, Kol. 4:2 pat Eps. 6:18).
III. Usul sipatolhason di Jamita
Tongon do nuaeng di bagasan minggunta sadarion, marolopolop hita
marningot naung 86 taon hurianta HKI. Sungkun-sungkun tu hita saluhutna;
Nungnga lam tu torasna holong mangula dohot mangarahut parsaoranta? Nungnga lam
tu tangkasna na masijolojoloanan masipasangapan di hita? Lam tu ringgasna do
saluhutna ruas ni huria mangoloi Tuhan i? Nungnga sude ruas ni HKI mangarajumi
tangiang mual ni gogo? Marhite turpuk jamitaon, adong piga-piga hal
sipahusorhusoron di bagasan rohanta ganup;
1). Holong na so marpangansi, ima holong na marpangulaon, na patar di
parsaoran siganup ari. Sandok panggulmit ni ngolunta naeng ma tongtong dirahuti
holong ni roha. Roha holong mambahen sada halak girgir patupahon ulaon na
denggan. Boi do marhite na sai tasangkapi na denggan dompak dongan, gabe tubu
holong ni roha dompak dongan i. Marhite na pasomal somal dirinta pasiding na
jahat, boi do gabe tubu holong ni roha di dongan. Sabalikna, molo taloas masuk
angka pingkiran na roa taringot tu dongan na hinaholongan, pinasiat tu roha
angka tuhastuhas na so tangkas dompak donganta, boi do runsur jala peut holong
ni rohanta tu dongan. Ido umbahen pareahan (pilliton) na denggan, unang na
jahat, asa magodang holong ni roha di bagasan hita. Ingkon manat do hita di
angka parjahat na late roha mida angka na masihaholongan, na girgir mamolamola
asa masihosoman angka na maraleale didok rohana. Songon hapataran ni pamatang
ni Kristus hurianta HKI di portibion, naeng ma tangkas hita masitumpahan di
bagasan holong.
2). Saluhutna ruas ni HKI ingkon ruas partondi na girgir. Partondi na
girgir ima ruas na so mura mandele atikpe tarsosak dibahen portibion; tongtong
manghirim di parbue na tonggi atikpe mansai mangogo halisungsung manghutur
bunga dohot mutik ni hau na denggan i. Ala ingkon jugul do hita di ngolunta
partangiangon mangido gogo dohot habisuhon sian Debata nampuna jala ulu ni
huria i.
Sude ruas ingkon mangkangoluhon semangat na berkobarkobar laho pahehehon
parsaoranta di HKI. Tulus do i molo sude mangarajumi naung dihaholongi Debata
ngolunta di bagasan Kristus Jesus. Saluhutna sipatupaonta laho pauliulihon
parsaoranta, pangongkuhonon i ma na mangonjar. Molo tungil do ngolunta di
pangongkuhonon i maol do hehe parsaoranta di ulaon marturia, dakonia dohot
diakonia; marpengpeng parsaoranta di ulaon na masitumpahan di holong ni roha na
polin.
3). Lam tu tangkasna ma hita saluhutna masijolojoloanan masipasangapan.
Dapot do i molo sude manghangoluhon toruk ni roha, songon Jesus Kristus na
patutoruhon dirina gabe jolma jala disolukhon rupa hatoban. Napasangaphon
dongan do hita molo olo hita manangihon manang manjangkon hata ni dongan, alai
ndang na pasangaphon goarni i molo ingkon hatanta na ingkon sibegeon ni dongan.
Baliksa gabe surut ringgas ni roha manang manarik diri sian parsaoran i, ala so
siat hatanta. Napasangaphon dongan do hita molo rade masitungkar pingkiran di
tonga ni huria i. Napasangaphon dongan do hita molo rade hita masiurupurupan
diangka ulaon na adong di tonga ni huria i.
IV. Panutup
Pamatang ni Kristus do hita ruas ni HKI, ruas ni huria na sai gomos
maniop pangkirimonta. Andorang so dipatulus Debata do dope na tahirim i, manongtong
ma hita marbenget ni roha, manonongtong patuduhon holong na sejati, manongtong
masijolojoloanan masipasangapan di tonga ni parsaoranta di HKI. SELAMAT
ULANGTAHUN HKI NA PA-86 HON. Amen
BAHAN JAMITA
MINGGU, 12
Mei 2013
Minggu Exaudi
Ev.: Johanes 17:
20-26 (Ep.: Pangungkapon
22: 12-27)
Topik: Menyatu
Dengan Yesus/
Marhasadaon Rap
Dohot Jesus
I.
Patujolo
Ndang dihalomohon Debata angka
na porsea (si ihuthon Jesus, angka siseanna) masiboan angka dalanna be,
masisarihon na di ibana be, manang markelompok-kelompok alani angka parmudaron,
parhahamaranggion/ marga, alani elaelana, alani status, golongan sosial ekonomi
manang alani angka parluaton/ huta. Marmassam do latar belakang ni angka
sisean, angka na porsea i, asing be do angka haroroanna be, pribadi, pola
pikir, parbinotoan, budaya dohot ststus sosial ekonomina be gabe tarjou tu
hangoluan, haluaon na pinarade ni Debata. Alani i unang adong angka na porsea i
na holan manarihon angka na ringkot di dirina be, kelompokna alai ingkon di
bagasan hasadaon songon pamatang ni Kristus jala masihaholongan (pat. Rom. 12:
3-10, 1 Kor 12:1ff, Pilp. 2: 1-5).
Ai nungnga sada angka na porsea
i di bagasan panjouonna. Sada do hita di bagasan Jesus Kristus, jala rap do
hita nampuna jala panean di hangoluan sogot. Tarida do i sian tangiang
hamalimon ni Jesus (doa imamat Yesus), tangiang pangondianon na khusus jala
khusuk tu angka na porsea dohot na naeng porsea. Tangiang hamalimon i; unang
masiboan dalanna be ia dung sidung partingkian ni Jesus di tongatonga ni
portibion laho patulushon sangkap ni Debata. Ndang dihalomohon Jesus hagaoron,
holan manarihon dirina be, masiboan dalanna. Alai na hinalomohon ni Jesus;
marsada, marsaor, mardame, masihaholongan, masihobasan, masiaduan, masiduloan,
masipatureturean dohot masitangiangan. Unang adong na manimbil sian parsaoran
na hinongkop ni mudar ni Tuhanta Jesus angka na mangihuthon Ibana.
Di tangiang hamalimon ni Jesus
na di turpukon ma na gabe misi ni gareja
(angka na porsea) di tongatonga ni portibion, asa unang adong be nian huria na
holan mamingkiri bangunan ni gareja lokal (setempat), na mampu (kota) holan
mamingkiri bangunan ni garejana (secara fisik). Unang ma nian marsiadu laho
mambahen dohot mamangke anggaranna be ala nungnga balga pelean minggu,
perpuluhan, hamauliateon tu huria, hape molo ro sian hurai na pogos, na sian
desa ndang tarungkap mangurupi; manang molo adong situmpahan tu ulaon hatopan
maol mangharuarhon hepeng. Molo ditangiangkon Jesus siseanna asa sada, di si do
hataridaan ni pamatang ni Kristus jala i do tujuan ni na mangihuthon Jesus.
Ingkon sada do huria i songon pamatang ni Kristus, nangpe asing inganan, luat,
situasi keadaan ekonomi sosialna be. Marparsaoran huhut masiurupan ma huria na
sada tu huria na sada, i do hataridaan ni huria na missioner, berkoinonia,
mardiakonia dohot na marpanindangion.
II.
Hatorangan Ni Turpuk
Ayat 20;
Tangiang ni Jesus mangaranap
dao tu jolo, ai ndang holan na tarida dimata ditangiangkon dohot do na so
tarida di mata alai na di bagasan haporseaon dohot pangkirimon di ulaon ni
Debata. Pangkirimon na mangula do angka sesiean i jala marparbue marhite na
tamba dope angka na porsea. Manatap do Jesus dao tu jolo jala na tamba dope
bilangan ni angka na porsea. Isi ni tangiang i patuduhon ulaon ni Debata ndang
tarambatan ni jolma di partamba ni bilangan ni angka na porsea i.
Pandohan, “alai ndang holan
nasida hutangiangkon, dohot do angka na naeng porsea dope di Ahu”, manogihon
hita laho manangiangkon ulaonta asa tamba angka na porsea. Tangiangkononta do
angka na so porsea, na so manjalo barita na uli i asa dibungka Tuhan i
rohanasida laho manjalo barita na uli i. Tangiang ni Jesus i mambuka dalan
dohot lapangan penginjilan tu angka na so porsea. Bidang dope sisabion ni angka
sisean, bidang dope ulaon pararathon barita na uli, ai godang dope na so
porsea. Angka na naeng porsea dope adong do di nahumaliang hita be. Ia di si
hita (gareja) jongjong di si adong do angka na naeng porsea sihobasanta. Alani
i do huria na missioner ima huria na marpaningdangion, mambahen ulaon
panindangion i tu na humaliangna marhite angka ulaon na denggan.
Ayat 21+23-24;
Asa sada angka na porsea i
songon hasadaon ni Jesus Kristus dohot Ama i. Sangkap dohot lomo ni roha ni
Debata do hasadaon, jala molo sada angka na porsea i songon Jesus Kristus sada
dohot Ama i, ima sada tanda gabe porsea portibion na sinuru ni Ama i Tuhan
Jesus. Jesus Kristus do na pasadahon hita jala gabe sada hita dohot Ibana nang
dohot Ama i. Nahinalomohon ni Jesus Kristus ima hasadaon ni angka na porsea
(oikumene) marsada di bagasan Jesus Kristus. TangiangNa do i tu Ama i; asa sada
nasida saluhutna songon Ho, ale Amang di bagasan Ahu jala Ahu di bagasan Ho,
songon i ma nang nasida di bagasan hita asa porsea portibion Ho marsuru Ahu.
Ndang tarbahen so adong be perbedaan ni angka na porsea secara fisik, status
sosial, ekonomi, budaya alai sada do hita di bagasan perbedaan i. Ai perbedaan
i ndang na laho paholangkon hita be alai na gabe pasadahon hita do songon
pamatang ni Kristus, ai sada do hita songon pamatang ni Kristus (Rom. 12:4-8, 1
Kor. 12:12-27).
Hasadaon ni angka na porsea i
ma sada di haporseaon, sada holong ni roha dohot pangkirimon tu Debata di
bagasan Jesus Kristus. Jala jumpang songon parrohaon ni Kristus Jesus di angka
na porsea i (Pilp. 2:1-11). Molo so sada angka sisean i manang angka na porsea
i beha ma gabe porsea halak na asing jala olo mangihuthon Tuhan Jesus. Hasadaon
i do hataridaan ni na tutu angka sisean, na porsea tu Jesus. Alani do ingkon
hangoluhononta do hasadaon di tonga ni jabu, huria, huria dohot huria na asing
nang dohot bangsotta. Jala tiruan hasadaon i ma hasadaon ni Jesus tu Ama i,
molo dung di bagasan Jesus hita nungnga sada hita di bagasan Ama i jala gabe
porsea ma portibion tu Jesus Kristus na sinuru ni Ama i. Haporseaon ni halak
gabe tubu ala naung diida hasadaon ni angka na mangihuthon Jesus jala porsea
nasida na sinuru ni Debata Jesus tu portibion.
Tapatuduhon ma patulushon
tangiang ni Jesus i di hasadaonta angka na porsea gabe panindangion na
mangkorhon tu haporseaon ni portibion. Tangiang hasadaon na dipangido Jesus;
“Ahu ma di bagasan nasida jala Ho di bagasan Ahu asa sun denggan hasadaon
nasida, gabe diboto portibion Ho marsuru Ahu jala holong roham di nasida songon
holong ni rohaM di Ahu. Ale Amang, naeng ma di rohangku, ia di si Ahu, di si ma
dohot angka na ni lehonMi tu Ahu, asa diida nasida hasangapon na di Ahu, na
nilehonMi tu Ahu; ai holong do rohaM di Ahu, jumolo asa ojak portibion”.
Ayat 22;
Nungnga dilehon hasangapon tu
angka sisean (na porsea). Silehonlehon ni Debata Ama tu Jesus Kristus ima
hasangapon, asa angka sisean i pe nungnga manjalo hasangapon na dos songon tu
Jesus. Nungnga marsangap angka na porsea i ala naung dijalo jala dihaporseai
Jesus Kristus. Gabe mulak ma hinaarga ni jolma di jolo ni Debata (panompaon na
parjolo tudos tu rupaNa) baoa nang boruboru dos di jolo ni Debata, rap arga
jala sangap.
Asa hasangapon ni angka na
porsea ndada ukuran ni portibion; ala godang sinamot, hamoraon/ arta, pangkat/
jabatan, torop ni pomparan/ hagabeon, memang na ringkot do i saleleng di
portibion, alai holan saleleng di portibion do i. Dung jumpang tingkina
tading, salpu do i sudena, alai ro ma
ari sogot; tu dia ho dung mate? Alusi ma. Hasangapon na nilehon ni Debata tu
angka na porsea i ma mulak hita arga di jolo ni Debata, ai dihaholongi, ditobus
hita sian hamagoan. Hasangaponta ima mulak hita gabe nampuna harajaon ni
Debata, anak haholonganNa jala na niasianNa.
Ayat 25-26;
Di bagasan tangiang ni Jesus
tangkas hadirion, sifat/ hakekat ni Debata dohot panandaon ni Jesus, asa laos
songon i ma panandaon ni sisean i. Debata Ama i na bonar, na so adong na bonar
di portibion ia so Debata Ama i. Alani i do di tangiangna ditujuhon tu Debata
na tangkas ditanda Ibana, alai ndang ditanda portibion. Alai angka sisean i,
angka naung porsea diboto na sinuru ni Ama i do Jesus Kristus tu portibion,
nungnga diboto nasida Ama na bonar na marsuru Jesus i.
Nungnga dipabotohon Jesus Goar
i, jala pabotohononNa dope, artina
ingkon pasidungonNa do ulaon i sahat tu nasingkop. Tingki na adong i dipangke
dope laho pasingkophon. Ingkon singkop do holong ni roha ni Debata na di
bagasan Jesus i tandaon, botoon ni angka sisean i, asa boi tangkas sisean i
mangolu di bagasan holong ni roha ni Debata. DipangkophopNa i, narade Ibana
manaon na porsuk, pola tarsilang ido patandahon na holong rohaNa di hita jolma
pardosa. Dipasingkop do sude ulaonNa sahat tu na olo mate tarsilang, asa mulak
mardenggan jolma i tu Debata dohot tu donganna jolma. Ibana do padengganhon
hita tu diriNa (2 Kor. 5:18-19).
Asa
di bagasan nasida holong ni rohaMi na di Ahu. Songon dia holong ni roha ni Debata tu AnakNa
Tuhan Jesus Kristus songon i do holong ni rohaNa tu jolma i. Holong ni roha ni
Debata na olo manjalo hita mulak gabe anakhonNa, nangpe so patut be hita sian
dirinta, ala asi ni rohaNa, mulak do rohaNa manjangkon hita gabe anakhonNa
(pat. Luk. 15: 11-24).
III.
Usul Sipasahaton Di Jamita
1). Ulaon na parjolo siulahonon
ni angka na poso ni Debata dohot angka na porsea ima ngolu sipartangiang.
Manangiangkon ngoluna dohot ulaonna, laho pasahathon dirina hibul tu Debata.
Asa di bagasan pangaramotion ni Debata sude ngolunta dohot na pinasahat ni
Debata tu hita nang angka ulaonta pe. Naeng pabotohononta di tangiangta tu
Debata aha na ta ula, na naeng siulahononta, aha na boi masa pangkorhon ni
ulaonta tu hita dohot tu donganta. Tiruan di hita ima Tuhan Jesus gabe
sipartangiang, alani i ingkon ngolu sipartangiang do angka siihuthon Jesus.
Jala ndada holan dirinta sitangiangkononta alai saluhut na pinasahat ni Debata
tu hita, nang angka donganta asa tongtong mangihuthon Jesus jala tamba angka na
porsea. Nang angka na so porsea i tongtong do tangiangkononta ai i do tugas ni
angka na mangihuthon Jesus.
Tangiang pangondianon do
ngoluni angka na porsea, songon na pinatupa ni Jesus. Tangiangkononta angka
donganta laho mangadopi angka na masa di ngoluna. Angka donganta pe tongtong do
mangadopi songon na ta adopi di ngolunta siganup ari. Molo ta adopi angka
ragamragam ni na jat, donganta pe tong do mangadapi angka ragam ni hajahaton.
Asa hita nang dongan mampu bertahan, margogo, manahan sahat ro di ujung,
marhamonagan mangadopi portibion. Taboan ma di tangiang angka dongan asa unang
madabu tu pangnjunan, asa tongtong marhabadiaon di sude angka ngoluna siapari.
Ai godang do na boi mambahen gabe madabu tu pangunjunan.
Disuru do hita gabe sitindangi,
siulahon hasintongan, hatigoran, dame, holong ni roha di tongatonga ni portibi
na godang angka hamaolon. Suruan ni Debata do angka sisean, na porsea di
tongatonga ni portibion laho pararathon na hinalomohon ni Debata ima harajaon
ni Debata; marhite ulaonta, panghataion, parangetta gabe porsea halak na asing
tu Jesus Kristus. Antong masitangiangan ma hita asa sude maruli gogo
manghangoluhon lomo ni roha ni Tuhan dohot manogunogu angka na so porsea tu
Jesus Kristus.
2). Tatangiangkon ma ulaonta na
so tarida dope parbuena. Unang ma holan na tarida parbuena ta tangiangkon alai
ingkon dohot do angka na so tarida dope parbuena. Molo so pintor tarida na
taula, na paima tingkina do i. Nanaeng rope ingkon do tangiangkononta. Angka na
so porsea, na so manjalo barita na uli, na so mangan, na so minum, na hurang
parbinotoanna dohot angka na asing. Ingkon porsea do hita di tingkina jumpang
do na denggan muse molo sai taulahon angka ulaon na denggan (Gal. 6:9-10).
Godang do sitangiangkonon angka na naeng tarida idaonta na denggan di
tongatonga ni ulaonta, keluarganta, hurianta dohot masyarakat nang bangsonta
asa tu lobi sejahterana.
3). Hasadaon i do hataridaan ni
angka sisean na tutu, angka na porsea. Unang gabe holan citacita manang bahasa
jamita hasadaon, hape ndang dihangoluhon hasadaon. Asa porsea halak tu hita na
sisean hita ingkon gabe kehidupanta/ karakterta/ kepribadianta do hasadaon di tongatonga ni angka perbedaan pikiran,
pandapot. Sada di bagasan haporseaon, holong dohot pangkirimon tu Tuhanta i.
Sipatuluson do hasadaon i di tongatonga ni jabunta, keluarganta, huriana,
luatta dohot bangsonta. Molo tapatuduhon hasadaon i do gabe panindangion tu
angka na so porsea dope. Ido dalanta pasangaphon Debata, marsangap ma Tuhan i
di ngolunta, jala pasangapon ni halak ma hita ala nungnga jumpang ngolu na
masipasangapan songon na pinatupa ni Tuhan i. Tanda naung sada hita di bagasan
Tuhan ima hasadaonta, jala jumpang holong ni roha songon Debata na
manghaholongi hita songon i ma holong ni rohanta. Tarida ma ngolu na sada do
angka na porsea i di bagasan Tuhan i molo masiurupan, masitangiangan jala tahobasi
angka donganta na male, na mauas, na buro, na marsahit, dohot angka ulaon na
asing ulaon di tonga ni huria i (pat. Mat. 25:35-46).
IV.
Panutup
Hasadaon i do hataridaan ni
angka na porsea. Tongtong ma taradoti hasadaon di tongatonga ni keluarga, huria,
masyarakat dohot bangso. Masitangiangan, masiurupan, jala marsiadu ma hita
mambahen na denggan laho pauliuli hasadaon asa lam porsea na so mananda Jesus.
Amen
Ginurithon
Ni:
Pdt. D. Pasaribu, S.Th
Pdt
HKI Res. Hinalang Silalahi Balige
BAHAN JAMITA
MINGGU, 19
Mei 2013
Pentakosta I
Ev.: Johanes 14:
15-26 (Ep.: Roma
8: 14-17)
Topik: Roh
Mengingatkan Pengajaran Yesus/
Tondi Parbadia
Paingothon Angka Poda Ni Jesus
I. Pengantar
Pada umumnya, kita semua tidak
menghendaki perpisahan, terutama berpisah dengan yang kita kasihi atau kagumi.
Satu hal yang pasti, kalau ada pertemuan maka perpisahanpun akan terjadi. Hal
yang penting bagi kita bukan menyesali mengapa terjadi pertemuan atau
perpisahan, tetapi bagaimana atau sejauhmana kita memaknai pertemuan tersebut,
sebelum perpisahan terjadi. Hal itulah yang dapat kita saksikan dalam Yohanes
pasal 14-17, yaitu kata perpisahan dari Yesus sebelum peristiwa penderitaanNya
yang berujung pada kematian. Tentu dengan peristiwa tersebut para murid akan jatuh pada krisis
iman oleh karena perpisahan mereka dengan Yesus. Oleh karena itu pada nats kita
ini, Yesus menghibur para muridNya dengan menjanjikan Roh Penghibur yang akan
membangkitkan serta menguatkan mereka. Ketika perpisahan Yesus dengan para
murid belum terjadi, Yesus memaknai pertemuan atau persekutuanNya dengan para
muridNya dengan membangkitkan semangat hidup serta penguatan, supaya para murid
tetap hidup dalam semangat persekutuan dengan Yesus serta kuat sebagaimana
sebelum berpisahan yang disampaiakn Yesus terjadi.
II. Penjelasan Nats
Ayat 15;
Kasih dan ketaatan adalah dua
hal yang tidak dapat dipisahkan. Dalam ayat ini jelas kita lihat bahwa kasih
kepada Yesus ditunjukkan dengan ketaatan, sebagaimana teladan yang telah
ditunjukkan oleh Yesus; ketaatanNya sampai mati adalah wujud dari kasihNya
kepada Allah Bapa yang telah mengutusNya, demikian juga ketaatan manusia kepada
Yesus adalah bukti bahwa seseorang itu mengasihi Yesus. Artinya, kasih bukanlah
hanya sebatas kata-kata manis, tetapi harus terbukti dengan aksi yang nyata,
yaitu ketaatan. Mengasihi Yesus berarti turut/ taat kepada segala perintahNya
serta melaksanakannya. Dalam Yohanes 15: 10, Yesus berfirman; “Jikalau kamu
menuruti perintahKu, kamu akan tinggal di dalam kasihKu, seperti Aku menuruti
perintah BapaKu dan tinggal di dalam kasihNya”. Jadi mengasihi bukanlah
persoalan yang gampang, karena harus nyata dengan ketaatan yang sungguh-sungguh
menuruti perintahNya, demikianlah halnya agar kita tinggal di dalam kasih Yesus
Kristus.
Ayat 16-17;
Penyertaan
oleh Roh dari Allah. Menuruti serta melaksanakan perintah
Yesus merupakan perjuangan iman orang percaya, dan hal tersebut bukanlah hal
yang mudah diwujudkan, terlebih para murid dalam keadaan tidak lagi bersama
dengan Yesus. Dalam situasi demikian, Yesus
meyakinkan para muridNya dengan menjanjikan seorang penolong, yaitu Roh
Kebenaran, yang dalam bahasa Yunani disebut Parakletos.
Ada dua kata yang biasa dipakai untuk menerjemahkan kata Parakletos. Pertama Comforter artinya penghibur; kedua Helper artinya penolong. Biasanya
orang Yunani memakai kata Parakletos dengan pengertian seseorang yang dipanggil
menjadi saksi untuk membela seseorang yang sedang menghadapi proses pengadilan.
Kemudian, seseorang yang dipanggil memberi semangat baru kepada tentara yang
baru pulang dari medan peperangan. Dari pemakaian kata Parakletos di atas dapat kita simpulkan bahwa Parakletos adalah seseorang
yang dipanggil untuk menolong orang yang patah semangat supaya menjadi kuat dan
gagah berani. Eksistensi yang demikianlah yang dijanjikan oleh Yesus kepada
para muridNya, yaitu Roh Kudus.
Perpisahan Yesus dengan para
murid menjadikan mereka menjadi tidak berdaya dan patah semangat, tetapi oleh
karena kehadiran Roh Kudus para murid dan orang percaya menjadi orang yang kuat
dan memiliki semangat hidup. Dalam Yohanes 16: 8-15 jelas kita lihat tentang
pekerjaan Roh Kudus yaitu; menginsyafkan dunia akan dosa, kebenaran dan
penghakiman, memimpin ke dalam seluruh kebenaran, memuliakan dan memberitakan
segala sesuatu dari Allah Bapa. Memang dunia tidak mengenal Roh itu, tetapi
orang yang percaya mengenal Roh itu, karena orang percaya hidup di dalam Roh
itu dan Roh itu tinggal di dalam hidup orang yang percaya.
Ayat 18-21;
Yesus tetap beserta orang yang
percaya. Sudah dapat dipastikan, bahwa perpisahan Yesus dengan para muridNya
akan dengan sendirinya menimbulkan kegelisahan dan kegusaran hati para murid
karena akan ditinggal oleh sorang guru yang baik dan dikagumi, bahkan digambarkan
seperti kehilangan bapa, yaitu yatim piatu (Yunani; orphanos artinya tanpa bapa).
Artinya, sepertinya tidak ada lagi yang bertanggungjawap atas mereka dan
yang memberikan petunjuk hidup, karena Yeus akan meninggalkan mereka dan pergi
kepada Bapa. Dalam keadaan yang demikian, Yesus berfirman; “Aku tidak akan
meninggalkan kamu … Aku datang kembali kepadamu”. Kedatangan Yesus yang
dimaksud di sini adalah menunjuk kepada kebangkitanNya dari kematian.
Kendatipun Yesus akan mengalami kematian tetapi Dia akan bangkit pada hari yang
ketiga. Kebangkitan Yesus adalah bukti kebersamaan Yesus dengan orang yang
percaya, oleh karena itulah Yesus mengatakan; “ …kamu akan melihat Aku sebab
Aku hidup dan kamupun akan hidup”. Tentu hidup
yang dimaksud Yesus di sini bukan berfokus kepada hidup kedagingan tetapi
hidup rohani. Dengan demikian, kebangkitan Yesus merupakan jawaban terhadap
segala keraguraguan yang muncul di antara para murid dan orang yang percaya
sepanjang masa (band.: 1 Kor. 15: 13-19). Kebangkitan Yesus menyatakan kepada
dunia ini bahwa Allah bekerja di dalam Yesus, orang yang percaya hidup di dalam
Yesus dan Yesus di dalam hidup orang yang percaya. Oleh karena itulah Yesus
mengulangi perkataanNya: “Barangsiapa memegang perintahKu dan melakukannya,
dialah yang mengasihi Aku. Dan
barangsiapa mengasihi Aku, ia akan dikasihi oleh BapaKu dan Akupun akan
mengasihi dia dan akan menyatakan diriKu kepada dia”.
Ayat 22-26;
Yesus menyatakan diri kepada
orang yang mangasihi serta melakukan perintahNya. Yesus menjawab pertanyaan
Yudas; tentang sebab Yesus menyatakan diri kepada para murid, dan bukan kepada
dunia. Alamat penyataan diri Yesus adalah orang yang mengasihi dia, serta
membuktikan kasih itu dengan ketaatan melakukan firmanNya. Hanya kepada orang
yang mengasihi Yesus, Dia akan menyatakan diriNya, walaupun semua manusia dapat
dipakai untuk mewujudkan rencana keselamayanNya. Penyataan diri Yesus serta
merta dengan penganugerahan keselamatan, dan keselamatan tersebut adalah berkat
rohani bagi orang yang menerima penyataan tersebut. Dunia menunjuk kepada orang
yang menolak Yesus serta yang tidak mau menerima Yesus sebagai inkarnasi Allah
dalam daging manusia. Olehkarena itu dunia tidak akan menerima penganugerahan
keselamatan yang dibawa oleh Yesus.
III.
Pokok-Pokok Khotbah
3.1. Kepatuhan. Aksi nyata kasih adalah
kepatuhan atau ketaatan. Keduanya adalah satu kesatuan yang tidak dapat
dipisahkan. Menyatakan diri mengasihi Yesus berarti turut, taat dan patuh
kepada perintah Yesus di dalam perilaku hidup sehari-hari serta memelihara
firman Yesus. Hanya kepada orang-orang yang menuruti firmanNya Yesus menyatakan
diriNya. Bersaksi mengasihi Yesus tetapi tidak menuruti perintahNya adalah
membohongi diri sendiri. Kasih kepada Yesus nyata dalam interaksi sosial kita
sehari-hari. Setiap orang di sekeliling kita harus merasakan bahwa kita
mengasihi Yesus (band. 1 Yoh. 4:20, Mat. 22:39) melalui perbuatan dan tingkah
laku.
3.2. Orang yang hidup di dalam
kasih Kristus,
dan Kristus memerintah di dalam dirinya adalah orang yang akan berjuang
menuruti perintahNya, dialah yang akan menerima kesempurnaan keselamatan saat
ke datangan Kristus keduakali. Perilaku hidupnya sehari-hari sebelum kedatangan
Kristus akan membuahkan aksi yang nyata di dalam persekutuannya kepada Allah,
kepada sesama manusia serta lingkungan alamnya.
3.3. Roh Kudus akan bekerja di dalam setiap
pribadi orang yang percaya untuk menghalau segala keraguan akan masa depan
hidup kita; menghalau segala ketakutan yang sedang menghadang kita. Kehadiran
Roh Kudus meyakinkan setiap orang yang percaya bahwa Allah tidak meninggalkan
kita sesaatpun. Dia akan mengarahkan serta memimpin kita kepada kebenaran
Allah. Dia akan memberi semangat hidup dalam perjuangan iman kita; memberi
kekuatan untuk memenangkan hidup di dalam iman kepada Dia. Hingga pada saat ini
Roh Kudus tetap bekerja untuk memelihara setiap orang yang percaya.
Ginurithon
Ni:
Pdt.
Dormen Pasaribu, S.Th
HKI
Res. Hinalang Silalahi Balige
BAHAN JAMITA
MINGGU, 09 JUNI
2013
2 Setelah
Trinitatis
Ev.: Lukas 7:
11-17 (Ep.: 1
Rajaraja 17: 17-24)
Topik: Perhatian
Khusus Kepada Ibu Yang Menderita/
Panarihonon Na
tarlumobi Tu Ina Na Marporsuk
I.
Hatorangan Pangurupi
1). Holan parevanggelium Lukason
do na manggurithon barita na pinangolu ni Jesus sahalak dolidoli ni huta Nain,
ianggo si Mateus, Markus dohot Lukas ndang adong digurithon nasida barita i.
Alai ianggo barita na pinangolu ni Jesus boru ni si Jairus na di Lukas 8:40-56
adong do i digurithon si Mateus (9:18-26) dohot si Markus (5:21-43). Tubu
sungkun-sungkun, boasa songon i ate? Ingkon rajumanta do ia angka
parevanggelium on ndada wartawan na manggurithon songon laporan, alai barita
panindangion do na ginurithonna nasida be, songon barita panindangion tontu na
boi marasing do panindangion ni sahalak tu sahalaknari hombar tu tujuan
sieahannasida be. Dungkon ni i muse, na boi do marasing sumbernasida laho
manggurithon panindangionnasida be. Isarana, na boi marasing do panindangion ni
si A dohot si B taringot tu sada barita na masa. Sada na ringkot naeng
berengonta di si, masitumpahan do i sude laho pamorahon angka na porsea i
mananda Jesus na hinatindangkon ni parevanggelium i.
2). Di ujung ni ayat 15 turpuktaon
didok; “dilehon ma ibana (dolidoli) tu inana”, sarupa tu pandohan na di 1
Rajaraja 17:23, uju dipangolu si Elia anak ni sahalak ina na mabalu. Pasti do
panurat Lukkas mangingot barita na di 1 Rajaraja 17 i uju mamaritahon na di
turpuktaon. Dalan ni si Lukkas do i naeng manghatindangkon paboa Jesus umbalga
sian si Elia na na hinaporseaan ni halak Jahudi songon patujolo ni Mesias na
naeng ro i.
3). Dipeakhon si Lukas do barita
na di turpuk jamitantaon di jolo ni barita na di Lukas 7:22. Di Lukas 7:22
adong isi ni alus tu na sinuru ni si Johanes manangkasi ise do Jesus; “…laho ma
hamu mamaritahon tu si Johannes na ni ida jala na binegemuna on …mulak mangolu do angka na mate”. Mangihuthon
parpeak ni turpuktaon parevanggelium Lukas naeng manghatindangkon, ia Jesus ima
mesias manang Kristus na ro mamboan haluaon manang keselamatan. Tung mansai
ringkot situtu do tangkas haiseon ni
Jesus i, lumobi ma di tongatonga ni halak Jahudi na sai maimaima diharoro
ni mesias, atikpe tung mansai tartutup mata nang rohanasida mamereng paboa
haroro ni Jesus, ima haroro ni mesias.
4). Tudu-tudu do na masa di turpuk
jamitantaon tu haheheon ni Jesus muse. Molo marhuaso Jesus pahehe na mate,
berarti ditaluhon huasoNa i do huaso ni hamatean i na mangihot angka jolma
ditoru ni tano i. Haheheon ni Jesus sian na mate ima hasisingkop ni
hamonanganna maralohon huaso manang sorop ni hamatean i.
II.
Hatorangan Ni Turpuk Jamita
Ayat 11-13; Huta Nain ima huta na di
parbatasan ni Galilea dohot Samaria, hira-hira 10 Km sian tenggara ni Nazaret.
Samaria ima inganan ni halak sipelebegu mangihuthon halak Jahudi. Sian inganan
ni barita masa na di turpuktaon tontu humatop ma sar na masa i nang tu angka
luat ni halak sipelebegu ala tongon di parbatasanna hamamasana. Alani ingkon
sar do tutu Jesus, mesias siboan haluaon nang tu angka halak sipebegu,
mangungkap rohanasida manjangkon barita haluaon i. SiseanNa dohot angka na
torop sauduran nasida dohot Jesus mamongoti huta Nain, tongon mandapothon bahal
ni hutai pajumpa Jesus dohot donganNa sauduran dohot na torop na mangusung na
mate, ima anak sasada ni sahalak ina na mabalu. Mangihuthon adat na masa,
ingkon sipajoloon do uduran ni na mangusung bangke i, marhite na mangalehon
dalan.
Mangihuthon ayat 12, anak
sasada do na mate nisung ni na torop i, jala anak ni na mabalu muse. Boi do
dapot roha songon dia gotap ni roha ni ina na mabalu i; anak sasada jala
siuduti sundut ni keluargana, nungnga marujung, punu ma tarombo ni amana; anak
sasada harapan satu-satuna di keluarga, nungnga mate, mambahen gotap harapan ni
inana; anak sasada, ima arta na ummarga di ina na mabalu i nungnga gabe si
soada. Nda na lungun situtu do i? Tung mansai jorbut situtu do tahe hamatean i,
ndang mardia imbar sisongopanna. Disirang do nangpe anak sasada sian inana,
disirang do na maroma marianakkon. Disonggopi do dolidoli nang na tuatua,
disonggopi do na pogos nang na mora; tung so mardia imbar do i sude tahe.
Maras situtu roha ni Jesus marnida
ina na mabalu na sai tumatangis i. Di hata Indonesia didok; “tergeraklah hatiNya oleh belas kasihan”.
Diauhon Jesus do arsak ni roha na masa i, ido umbahen maras situtu Ibana manang
asi situtu rohaNa. Ndada tu na mate i maras ni rohaNa, alai mamereng sidangolon
ni ina na mabalu i do. Pusat perhatian ni Jesus ima ina na mabalu i, ndada na
mate i. Hata ni Jesus na parjolo haruar ima hata apulapul, ndada panguhumion,
didok: “unang ho tangis”, ninna. Roha maras/ belas kasihan ni Jesus naeng manggottihon
iluilu gabe las ni roha, bocca ni roha gabe parolopolopon. Ido tutu na masa
molo mangula asi ni roha ni Jesus tu angka na niasianNa.
Ayat 14-17; Tumimbo do asi niroha/ belas
kasihan ni Jesus sian ruhut-ruhut naung adong diaturhon. Ndang na mandok na so
marlangku aturan i, alai ala asi ni roha na pangoluhon do parbuena umbahen
tumimbo. Mangihuthon patik ni si Musa, ramun do pitu ari lelengna, na manjama
na mate (4 Musa 19:16), alai ndang sipangambati i di Jesus. Ndada jolma i tu
patik, alai patik i do tu jolma asa ummarga do hangoluan ni jolma sian patik i.
Didapothon Jesus ma na mate i; Jesus do na mandapothon, bagas situtu do lapatan
ni i. Jesus do na mandapothon jolma i umbahen taruli hangoluan (hasesaan ni
dosa, hangoluan na manongtong), ndada jolma i na ro. Ndada alani singkop ni
patik i diula hajolmaon umbahen taruli hasesaan ni dosa dohot hangoluan, alai
ala na tinopot ni Jesus do jolma i nionjar ni asi ni rohana umbahen partohap di
si. Ido umbahen mangasahon asi ni rohaNa hita ro marsomba dohot mangido tu
joloNa, unang mangasahon hadirionta.
Didok Jesus ma tu dolidoli na
mate i; “O dolidoli, hudok ma tu ho: hehe
ma ho”. Mandok Ibana gabe manjadi do; hehe do tutu dolidoli i. Marhite
barita masaon na ringkot siberengonta, ndada tanda mijizat i, manang
sungkun-sungkun, mungkin do i nuaeng? Alai, na rumingkot ima maksud ni barita
kesaksian ni si Lukkas, ima manghatindangkon paboa Jesus ima mesias ni Debata.
Di tonga ni partingkian na maimaima diharoro ni mesias, laho paluahon halak
Jahudi sian panggosagosaon ni halak Rom, si Lukkas manghatindangkon; nungnga ro
mesias, ima Jesus.
Dipasahat Jesus ma dolidoli na
pinangolu na i tu inanana. Tontu ndang tarhatahon songon dia las ni roha ni
inana i, naung mate anakna gabe mangolu. Barita na ginurithon ni si Lukkason
manghatindangkon, harajaon ni Debata na songgop marhite Jesus, mesias, paluahon
hajolmaon sian hamatean. Diharhari huaso ni hamatean i na mambahen jolma i
marsak, tumatangis, jala marsitaonon. Asa haroro ni mesias i manggottihon arsak
gabe las ni roha, pandelean gabe hiras ni roha, na soada pangkirimon gabe
marpangkirimon.
Marnida na masa i gabe dipuji
na torop ma Debata, didok; “panurirang
bolon do dipahehe di tongatonganta jala ditatap Debata do bangsoNa”,
pandohanon i paingothon hita di 5 Musa 18: 15,18. Mangihuthon haporseaonnasida,
ingkon sahalak panurirang do na boi patupahon i, jala nang di Padan Narobi pe
sahalak panurirang do na boi patupahon songon i, ima Elia. Atikpe sarupa si
Elia dohot Jesus na pahehe na mate, sumurung do Jesus, mesias sian si Elia.
Halongangan bolon do na masa i di natorop i, manogu rohanasida mamuji Deabata,
marsangap Debata dibahen nasida marhite na masa i. Tarsar do barita i di sandok
luat Judea, ro di sude luat na humaliang.
III.
Sipahebahebaon di Jamita
Magihuthon topik/ tema mingguan
naung ditontuhon di almanakta, ima panarihonon na tarlumobi tu ina na marporsuk
(perhatian khusus kepada ibu yang menderita);
1. Tangkas situtu do panarihonon ni Jesus di ina na mabalu i, tarida do
i sian maras ni rohana marnida parompuan na mabalu na matean i, di dangol dohot
arsakna. Ndada holan na marmaras ni roha Jesus, alai tolhas do tu parniulaan,
ima marhite pahehe dolidoli na mate i. Asi ni rohaNa manguba keadaan manang
suasana. Adong do asi ni roha na so pola marparniulaan dohot manguba keadaan
manang suasana, jotjot do on masa di hita; Asi roha ate….! Ninta, alai ndang
adong hataridaan ni asi ni roha i.
2. Maras ni roha ni Jesus, molo dipatolhas tu parniulaan adong do
ruhutruhut na mangambati, ima ramun pitu
ari molo dijama na mate, dung i na
pajumpa i nasida ndang boi ambatanna na mangusung bangke i. Tung saluhutna
do i ndang sipanundati manguduti asi ni roha i tu parniulaan, ummarga do hosa/
tondi ni jolma i asa sian saluhuta i. Unang togang hita mangulahon na denggan
alani ragam sipangambati; arga do hosa/ tondi ni jolma i, ai nungnga mate Jesus
Kristus humongkop i.
3. Sumurung do perhatian ni si Lukas sian parevanggelium na asing tu
angka na metmet, na so mardihadiha, na terabaikan secara sengaja/ na so sengaja
ala ni sistim na marlakku, targoar do barita na ginurithonna injil sosial.
Dipaandar ibana do barita na uli di bagasan Jesus na ginurithonna tu angka
horong na tagoari na di ginjang i. Panarihonon tu angka na mabalu na di
turpuktaon, ima sada hataridaanna. Namabalu na di turpuktaon, ima mewakili
angka horong na metmet nang na tagoari na di ginjang i.
Pencerahan do i tu angka huria
na parpudion asa manongtong manarihon angka na metmet, na so mardihadiha, angka
na pogos, angka na terpinggirkan. Di partingkianta na parpudion, huria ingkon
manjembatani na dua horong, ima na metmet dohot angka naung tarrajum paradongan.
Unang holan paradongan diparrohahon huria, na so mardihadiha gabe dihalupahon.
Sipingkiran ni huria, boha do asa dapot na saling manarihon, manang
masiondihononhon, asa dapot keseimbangan. Rajumanta do i ulaon na borat, alai
justru di si ma na ingkon siparungkilhonon ni huria sepanjang masa. Atik pe
didok Jesus, ingkon adong do na pogos di tongatongamuna, ndang na mandok
lupahonon ni huria angka na pogos, alai paingothon huria do i asa
mamparungkilhonnasida mangeahi ngolu na lamtu hehena.
Ginurithon Ni;
Pdt.
Dormen Pasaribu, S.Th
Pdt. HKI
Tidak ada komentar:
Posting Komentar